Tο Yamaha YZF-R1 του 2009 θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη εν σειρά τετρακύλινδρη με στρόφαλο cross plain! Δεν πρόκειται για βελτίωση του προηγούμενου μοντέλου, αλλά για ολοκληρωτική αναθεώρηση της μοτοσικλέτας, που εκτός από τις δαγκάνες των φρένων δεν έχει παρά ελάχιστα κοινά με το μοντέλο που καλείται να αντικαταστήσει. Ο νέος στροφαλοφόρος τεχνολογίας cross plane επιλέχθηκε από τον ίδιο τον πρωταθλητή στα MotoGP με Yamaha, Valentino Rossi, επειδή ήταν αυτός που είχε την ομαλότερη απόδοση. Η σχεδίαση του νέου στροφαλοφόρου δίνει ασύμμετρες αναφλέξεις σε δεδομένη μονάδα χρόνου και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην τροφοδοτείται ο πίσω τροχός συνεχώς με δύναμη, αλλά να υπάρχουν ελάχιστα διαστήματα κατά τα οποία δεν δέχεται δύναμη. Ετσι, μπορεί να βρει περισσότερη πρόσφυση. Πλην αυτού, με τον νέο στροφαλοφόρο έχει επιτευχθεί αύξηση της ροπής. Ενώ στον κοινό στροφαλοφόρο γίνονται αναφλέξεις κάθε 180 μοίρες περιστροφής του, στον στροφαλοφόρο cross plane γίνονται αναφλέξεις σε διαστήματα 90 μοιρών περιστροφής του, αντί των 180, και έτσι η μάζα του βρίσκεται σε συνεχή επιτάχυνση, που εισπράττεται από τον αναβάτη ως περισσότερη ροπή.
Οι εξατμίσεις έχουν παραμείνει κάτω από την ουρά, αλλά είναι πλέον σημαντικά πιο ογκώδεις. Μάλιστα, το R1 γενικά δίνει την εντύπωση της ογκωδέστερης μοτοσικλέτας. Από μπροστά η όψη του R1 άλλαξε αρκετά. Αν και διατηρεί τη σχεδιαστική ταυτότητα του μοντέλου με τις αιχμηρές γραμμές του, εκεί που παλιά ήταν τα φώτα, τώρα υπάρχουν δύο τεράστιες τρύπες για το ram-air.
Ο νέος πίνακας οργάνων είναι εξαιρετικά εντυπωσιακός. Περιλαμβάνει, εκτός από τις συνηθισμένες ενδείξεις, όπως ρολόι, shift light, ένδειξη λειτουργίας του αμορτισέρ τιμονιού, χρονόμετρο, ένδειξη κατανάλωσης, λυχνία για το immobilizer και αναλογική ένδειξη για το πόσο έχει ανοίξει το γκάζι, το mode λειτουργίας του κινητήρα και ένδειξη σχέσης κιβωτίου!
Επιλογή χαρτογράφησης
Στο R1 υπάρχει ένας διακόπτης στο δεξί χειριστήριο, ο οποίος επεμβαίνει στην απόδοση του ηλεκτρονικού γκαζιού. Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τρόποι απόδοσης: Standard, Α και Β. Η Standard είναι η βασική λειτουργία, όπου ο κινητήρας αποδίδει κανονικά τη δύναμή του. Στη θέση Α ο «εγκέφαλος» της μοτοσικλέτας ανοίγει ταχύτερα τις πεταλούδες του γκαζιού στο πρώτο 50% του ανοίγματος. Στη θέση B η ECU ανοίγει τις πεταλούδες πιο αργά και έτσι η μοτοσικλέτα επιταχύνει πιο αργά.
Νέο πλαίσιο
Το πλαίσιο σχεδιάστηκε με βάση τη νέα και πιο σύγχρονη λογική, όπου στόχος ήταν να μειωθεί η ακαμψία του πλαισίου, ώστε να αυξηθεί η πρόσφυση. Το αποτέλεσμα ήταν: μείωση της διαμήκους ακαμψίας κατά 37%, μείωση της στρεπτικής ακαμψίας κατά 2%, αύξηση της εγκάρσιας ακαμψίας κατά 22%.
Σκοπός των σχεδιαστών ήταν η συγκέντρωση των μαζών γύρω από το κέντρο βάρους της μοτοσικλέτας. Φόρτισαν λίγο παραπάνω το εμπρός μέρος, έβαλαν τον αναβάτη σε πιο μαζεμένη θέση και όλα αυτά για να γίνει η συμπεριφορά της μοτοσικλέτας όσο το δυνατόν πιο ουδέτερη. Ετσι, ο αναβάτης δεν ενοχλείται πλέον με τις αντιδράσεις της ίδιας της μοτοσικλέτας, αλλά με το πώς θα κινηθεί ταχύτερα.
Το μεταξόνιο είναι πλέον 1.415 χιλ. (από 1.420 χιλ.). Η θέση οδήγησης έγινε πιο συμπαγής, με τα τιμόνια να βρίσκονται κατά 10 χιλ. πιο κοντά στη σέλα. Η ίδια η σέλα ήρθε 7,6 χιλ. πιο μπροστά και τα μαρσπιέ άλλα 10 χιλ. πιο μπροστά. Επιπλέον, τα μαρσπιέ ρυθμίζονται καθ' ύψος σε δύο διαφορετικές θέσεις, 15 χιλ. πιο πάνω και 3 χιλ. πιο πίσω, βοηθώντας ουσιαστικά τα εργονομικά χαρακτηριστικά της μοτοσικλέτας.
Η θέση του κινητήρα είναι πλέον νέα. Οι κύλινδροι έχουν κατά 9 μοίρες μικρότερη κλίση και ο κινητήρας έχει έρθει μπροστά κατά 8,2 χιλ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αλλαγή της κατανομής του βάρους, δημιουργώντας έτσι μια πιο εμπροσθοβαρή κατασκευή.
Διαφέρει πραγματικά
Η χροιά του νέου τετρακύλινδρου είναι ένα μείγμα του ήχου των V-4 και των τετρακύλινδρων εν σειρά, που δεν θυμίζει τίποτε άλλο. Επίσης, στις ψηλές στροφές θυμίζει κάτι από τον ήχο του αγωνιστικού M1, χωρίς να είναι τόσο δυνατό.
Ο κινητήρας του R1 έχει Cross Plane στροφαλοφόρο, που δίνει ασύμμετρες αναφλέξεις σε δεδομένη μονάδα χρόνου και επομένως καλύτερο έλεγχο της πρόσφυσης
Ανεβάζει στροφές γρήγορα και χωρίς δισταγμό και η απόκριση του γκαζιού είναι άμεση. Ξεκινώντας, η αίσθηση που έχεις είναι ότι ο κινητήρας «τραβά» δυνατά από τις χαμηλές στροφές. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τράβηγμα ξεκινά από τις 2.000 σ.α.λ. και μάλιστα είναι πλούσια η ροπή που σε σπρώχνει προς τα εμπρός. Οπως είναι φυσικό, για μια μοτοσικλέτα με 182 ίππους στον στροφαλοφόρο, η επιτάχυνση είναι έντονη. Καθώς υπάρχει πλούσια ροπή σε όλο το φάσμα των στροφών, ακόμη και λάθος σχέση στο κιβώτιο δεν πρόκειται να χαλάσει το ρυθμό.
Η πρώτη σημαντική αλλαγή που καταλαβαίνει κανείς στο νέο R1 είναι οι αναρτήσεις. Προέρχονται από την ιαπωνική Soqi (ανήκει στη Yamaha). Το πιρούνι έχει σφιχτή αίσθηση, όπως και το αμορτισέρ, όχι όμως την ακρίβεια του προηγούμενου μοντέλου, και έτσι η καλύτερη αίσθηση που δίνει η μοτοσικλέτα πρέπει να αποδοθεί στο νέο πλαίσιο. Το αποτέλεσμα, πάντως, είναι ότι ο αναβάτης έχει εξαίρετη πληροφορία από τους τροχούς και έτσι αποκτά περισσότερη εμπιστοσύνη. Εντύπωση επίσης προκαλεί και το γεγονός ότι, παρά το λίγο μεγαλύτερο βάρος της νέας μοτοσικλέτας, έχει αμεσότερη είσοδο στις στροφές, καθώς χρειάζεται μικρή προσπάθεια για να πλαγιάσει και είναι σταθερό και προβλέψιμο.
Ο νέος κινητήρας και ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί και αποδίδει δεν έχει τίποτε το κοινό με όσα ξέραμε έως σήμερα. Είναι απόλυτα γραμμικός και προσφέρει απόλυτο έλεγχο του γκαζιού στον αναβάτη. Η στρωτή απόδοση βοηθά τον τροχό να κρατήσει την πρόσφυση, αλλά και τον αναβάτη να διατηρήσει πολύ καλό έλεγχο. Η εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει στον κινητήρα ακολουθείται από ένα απίθανο πλαίσιο, από ακριβή φρένα και από ένα πακέτο αναρτήσεων που, αν και δεν ανήκουν σε κάποιον διάσημο κατασκευαστή, έχουν απόδοση που δεν προβληματίζει ακόμη και σε ρυθμό πίστας. Το νέο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο αμορτισέρ τιμονιού έκανε τη δουλειά του εξαιρετικά!
Από τα MotoGP, στο δρόμο
Το νέο R1 έφερε την τεχνολογία των MotoGP στο γκαράζ του απλού αναβάτη. Είναι τόσο επαναστατικό όσο και το πρώτο R1 που παρουσιάστηκε το 1998 και, όπως και εκείνο, έτσι και το μοντέλο του 2009 είναι μια μοτοσικλέτα για έμπειρους αναβάτες, που θα μπορέσουν με αυτό να ανεβάσουν τις επιδόσεις τους. Το κόστος του ανακοινώθηκε στα 16.100 ευρώ, αλλά με τη μείωση του τέλους ταξινόμησης που εξαγγέλθηκε πρόσφατα, το τελικό κόστος είναι στα 15.540 ευρώ.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΑΣ
Yamaha YZF-R1
Τιμή: 15.540 ευρώ