REM Global Moderator
Φύλλο : Όνομα : Barovios Ηλικία : 51 Μοντέλο : KTM 1290 GT, Χmax300 Αριθμός δημοσιεύσεων : 2937 Ημερομηνία εγγραφής : 19/01/2010 | Θέμα: Λιπαντικά κινητήρα Τρι Ιουλ 13, 2010 10:47 pm | |
| ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ
Όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να τηρούμε με ακρίβεια την αλλαγή λιπαντικών του κινητήρα μας. Είναι ζωτικής σημασίας για τον κινητήρα του οχήματός σας να έχει καθαρό, πρόσφατα αλλαγμένο λιπαντικό που να κάνει κατάλληλα τη δουλειά του. Αλλά μπορεί ακόμα να έχετε απορία για το τί είναι λιπαντικό και πως αυτό ενεργεί.
Το λιπαντικό που χρησιμοποιείτε για το όχημα σας αποτελείται από δύο κύρια συστατικά: τα βασικά λιπαντικά και τα πρόσθετα. Τα βασικά λιπαντικά επιτρέπουν στα λιπαντικά κινητήρων να εκπληρώσουν την κύρια λειτουργία, δηλαδή τη λίπανση των κινούμενων μερών ενός κινητήρα προστατεύοντας τα από τη φθορά και την καταστροφή του κινητήρα από την τριβή. Τα πρόσθετα παρέχουν επιπλέον προστασία στον κινητήρα εμποδίζοντας ουσιαστικά το λιπαντικό να καταστραφεί από τις ακραίες συνθήκες που επικρατούν στον κινητήρα
Τα βασικά λιπαντικά προέρχονται από τη διύλιση του αργού πετρέλαιου, το οποίο στην αρχική του μορφή αντλείται από το έδαφος. Το αργό πετρέλαιο πρέπει να υποστεί μια σειρά διεργασιών για να εξευγενιστεί πριν παραχθεί το βασικό λιπαντικό που θα είναι κατάλληλο για χρήση στους κινητήρες. Μη επιθυμητά συστατικά όπως κερί, θείο και άζωτο απομακρύνονται. Ακόρεστοι υδρογονάνθρακες πρέπει να αφαιρούνται ή να μετατρέπονται σε πιο σταθερά μόρια. Το αργό πετρέλαιο χωρίζεται αρχικά με απόσταξη υπό κενό σε μια σειρά από κλάσματα ή σειρές ιξώδους. Τα κλάσματα που προορίζονται για την παραγωγή βασικών λιπαντικών επεξεργάζονται περαιτέρω χρησιμοποιώντας διάφορους συνδιασμούς διεργασιών.
ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΙΥΛΙΣΗΣ
Εκχύλιση με Διαλύτες - διαχωρίζει τους κορεσμένους από τους ακόρεστους υδρογονάνθρακες που απαντώνται στη φύση
Επεξεργασία με Υδρογόνο - απομακρύνονται μερικά από τα αζωτούχα και θειούχα συστατικά, βελτιώνει το χρώμα, την οξειδωτική και τη θερμική σταθερότητα των βασικών λιπαντικών
Υδρογόνωση - μετατρέπονται μερικοί από τους ακόρεστους υδρογονάνθρακες σε κορεσμένους για να βελτιωθεί η παραγωγή πριν την εκχύλιση. Αυτή η διεργασία βοηθά επίσης στην απομάκρυνση μεγάλου ποσοστού θειούχων και μερικών αζωτούχων συστατικών.
Υδρογονοπυρόλυση - μια σύνθετη διεργασία κατά την οποία μόρια βασικών κλασμάτων μετατρέπονται σε επιθυμητά μόρια κορεσμένων υδρογονανθράκων. Η παραγωγή κορεσμένων μορίων είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που επιτυγχάνεται με την υδρογόνωση και την εκχύλιση με διαλύτες.
Υδρογονοισομερισμός - όταν συνδιάζεται με την υδρογοπυρόλυση, μπορεί να μετατρέψει τα μόρια των βασικών κλασμάτων στην πιο σταθερή μορφή που μπορούν αυτά να πάρουν
ΠΡΟΣΘΕΤΑ
Τα βασικά λιπαντικά δεν είναι αρκετά για να παρέχουν επαρκή προστασία του κινητήρα σας. Τα λιπαντικά κινητήρων πρέπει να μπορούν να πραγματοποιούν μια ευρεία σειρά λειτουργιών κάτω από ποικίλες συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα. Γι αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται διάφορα πρόσθετα για την παραγωγή:
Καθαριστικά/διασκορπιστικά πρόσθετα - χρησιμοποιούνται για τη διατήρηση της καθαρότητας του κινητήρα, κατακρατώντας τις ουσίες που μπορεί να μολύνουν τον κινητήρα και εμποδίζοντας αυτές να εισχωρήσουν σε ζωτικά μέρη του κινητήρα.
Αναστολείς Διάβρωσης και Σκωρίασης - προστίθονται για την προστασία της μηχανής από το νερό και τα οξέα που σχηματίζονται από τα παραπροϊόντα της καύσης
Αντιοξειδωτικά - προστίθονται για την αναστολή της οξείδωσης, η οποία μπορεί να επιδράσει στην ελάττωση του πάχους του λιπαντικού και το σχηματισμό "λάσπης".
Αντιφθορικά - σχηματίζουν μια μεμβράνη πάνω στις μεταλλικές επιφάνειες για να αποτρέψουν την επαφή μετάλλου-μετάλλου
Βελτιωτικά Δείκτη Ιξώδους καιΤαπεινωτές Σημείου Ροής - βελτιώνουν τα χαρακτηριστικά ροής των λιπαντικών κινητήρων
ΤΥΠΟΙ (ΒΑΘΜΟΙ) ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ
Για να μπορέσει ένα λιπαντικό κινητήρα να εκτελέσει τη βασική λειτουργία του -να λιπάνει τον κινητήρα- το ιξώδες του (ένα μέγεθος που δείχνει το πάχος του και την ευκολία να ρέει), πρέπει να αντέχει τις ακραίες συνθήκες που επικρατούν στον κινητήρα.
Ένα λιπαντικό γίνεται πιο λεπτό όταν θερμαίνεται και πιο παχύ όταν ψύχεται. Το να διαλέξετε τον κατάλληλο τύπο (βαθμό) ιξώδους για τις κλιματολογικές συνθήκες του τόπου σας είναι πολύ σημαντικό.
Ένα μονότυπο λιπαντικό έχει ιξώδες το οποίο ορίζεται μόνο σε μία θερμοκρασία, είτε υψηλή είτε χαμηλή.
Ένα πολύτυπο πρέπει να πληρεί τις απαιτήσεις για το ιξώδες τόσο για χαμηλές όσο και για υψηλές θερμοκρασίες ταυτόχρονα.
Το γεγονός αυτό κάνει τα πολύτυπα λιπαντικά μια εύκολη και εύχρηστη επιλογή για όλο το χρόνο, δηλαδή για ανθρώπους που οδηγούν τόσο σε πολύ ζεστά καλοκαίρια όσο και για πολύ σκληρούς χειμώνες. Είναι εύκολα αναγνωρίσιμα από το διπλό χαρακτηριστικό τύπο ιξώδους ( π.χ 10W-30, όπου το 10W είναι η χαμηλή θερμοκρασία, δηλαδή η θερμοκρασία χειμώνα και το 30 είναι η υψηλότερη θερμοκρασία). Τα πρόσθετα που βελτιώνουν το δείκτη ιξώδους βοηθούν το λιπαντικό να μην "λεπταίνει" σε υψηλές θερμοκρασίες και να είναι εξίσου αποτελεσματικό στις χαμηλές θερμοκρασίες.
ΠΌΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΜΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ;
Είναι δύσκολο να καθοριστεί το κόστος μιας αλλαγής λιπαντικών, αφού συνήθως αποτελούν μέρος της προκαθορισμένης συντήρησης του αυτοκινήτου. Αυτή συνήθως περιλαμβάνει τον έλεγχο και συμπλήρωμα και άλλων υγρών (του συστήματος ψύξης, των φρένων, του υδραυλικού τιμονιού), όπως επίσης τον έλεγχο των φρένων και των ελαστικών.
ΠΟΣΟ ΣΥΧΝΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΖΩ ΤΟ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΜΟΥ;
Εξαρτάται από το πρόγραμμα συντήρησης του αυτοκινήτου. Το εγχειρίδιο χρήσεως του αυτοκινήτου σας θα έχει συστάσεις για "κανονικές" και "σκληρές" περιπτώσεις. Σκληρές για το όχημα σας συνθήκες θεωρούνται οι συνθήκες οδήγησης σε κίνηση (συχνά σταματήματα και ξεκινήματα), ο πολύ χρόνος στο ρελαντί, οι πολύ σύντομες αποστάσεις (μικρότερες των 5 λεπτών), η οδήγηση σε ακραίες θερμοκρασίες (πολύ ζέστη ή παγωνιά) όπως επίσης και η ρυμούλκηση άλλων τροχοφόρων.
ΤΙ ΤΥΠΟ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ;
Είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιείτε τον τύπο λιπαντικού που προτείνεται και πληρεί τις απαιτήσεις του κατασκευαστή του οχήματός σας. Συμβουλευθείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή για περισσότερες λεπτομέρειες.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΤΗΝ ΠΙΟ ΑΚΡΙΒΗ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ;
Σίγουρα όχι. Το πιο σημαντικό είναι να χρησιμοποιήσετε το σωστό λιπαντικό για το όχημα σας. Υπάρχουν πολλές προδιαγραφές και πρότυπα που ορίζουν την ποιότητα ενός λιπαντικού. Έχει μεγάλη σημασία να χρησιμοποιήσετε τον τύπο και τις προδιαγραφές που ο κατασκευαστής του οχήματός σας προτείνει. Συμβουλευθείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή σας για περισσότερες λεπτομέρειες. Τα συμβατικά λιπαντικά κινητήρων προσφέρουν πολύ καλή προστασία. Όμως τα συνθετικά λιπαντικά εξασφαλίζουν την απόλυτη προστασία του κινητήρα σας. Εάν θέλετε πρόσθετη προστασία του κινητήρα σας, μπορείτε να ζητήσετε να αντικαταστήσετε τα λιπαντικά σας με συνθετικά. Υπάρχει επίσης η επιλογή των ημισυνθετικών λιπαντικών. Όταν γνωρίζετε όλες τις πιθανές επιλογές, είστε σε θέση να κάνετε την καλύτερη για το όχημα σας.
ΠΟΣΟ ΧΡΟΝΟ ΠΑΙΡΝΕΙ Η ΑΛΛΑΓΗ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟΥ;
Όχι παραπάνω από 20 λεπτά, αν η αλλαγή λιπαντικού είναι η μόνη εργασία που έχει να κάνει ο μηχανικός στο όχημα σας.
ΖΗΤΗΣΑ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΗΡΑ ΕΝΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΛΙΣΤΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΖΗΤΗΣΑ – ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ;
Υπάρχει μια σειρά από εργασίες συντήρησης που βοηθούν την απόδοση του οχήματός σας, αλλά φυσικά δεν είναι απαραίτητο να γίνουν μαζί με την αλλαγή λιπαντικού. Εάν θέλετε μόνο αλλαγή λιπαντικού, δηλώστε το καθαρά από την αρχή!
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΖΩ ΚΑΙ ΤΟ ΦΙΛΤΡΟ ΑΕΡΑ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΠΗΓΑΙΝΩ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟΥ;
ΟΧΙ! Μια αλλαγή φίλτρου αέρα μπορεί να είναι απαραίτητη μετά από 30.000 χλμ ή και παραπάνω, μπορείτε να ελέγξετε τον οδηγό συντήρησης. Ένας ασυνείδητος μηχανικός μπορεί επίσης να επιμένει να αλλάξει και τους υαλοκαθαριστήρες (κυρίως για οικονομική ωφέλεια), αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να τον αφήσετε
ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Εάν έχετε επιλέξει να αντικαταστήσετε το λιπαντικό του κινητήρα του οχήματός σας μόνοι σας, έχετε επίσης αναλάβει την ευθύνη της σωστής διαχείρισης και απόρριψης του χρησιμοποιημένου λιπαντικού. Η αλόγιστη απόρριψη και η έκθεση σε χρησιμοποιημένα λιπαντικά μπορεί να θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο τη δική σας υγεία, αλλά και να κάνει μεγάλη ζημιά στο περιβάλλον.
Είναι παράνομο να πετάτε χρησιμοποιημένα λιπαντικά σε κάδους απορριμάτων, σε νεροχύτες, σε σωλήνες αποχετεύσεων, σε υπονόμους και σε ποτάμια. Χύνοντας τα επίσης στο έδαφος δεν είναι μόνο παράνομο - είναι το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσατε να κάνετε! Ένα μόνο λίτρο χρησιμοποιημένου λιπαντικού, μπορεί να μολύνει ένα εκατομμύριο λίτρα φρέσκου νερού, μια ποσότητα που ισοδυναμεί με την ετήσια παροχή πόσιμου νερού σε 50 άτομα. Ακόμα και μια σταγόνα λιπαντικού μπορεί να δημιουργήσει μια κηλίδα τόσο μεγάλη όσο το μέγεθος ενός γηπέδου ποδοσφαίρου! Μόλις συνειδητοποιήσετε ότι ακόμα και ελάχιστη ποσότητα μπορεί να προκαλέσει τεράστια μόλυνση και καταστροφή, είναι εύκολο να καταλάβετε ότι πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί με τη διαχείριση και απόρριψη αυτού του εξαιρετικά επικίνδυνου και πολύ κοινού απόβλητου.
Τα καλά νέα είναι ότι τα χρησιμοποιημένα λιπαντικά -ακόμα και τα φίλτρα τους- ανακυκλώνονται εύκολα. Μπορούν να ανακυκλωθούν σε διαφορετικούς τύπους καυσίμων και λιπαντικών, βοηθώντας έτσι αποτελεσματικά στη διατήρηση των ούτως ή άλλως πολύτιμων πηγών πετρελαίου του πλανήτη ενώ ταυτόχρονα προστατεύουμε και το περιβάλλον. Οι περισσότερες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης και τοπικά κέντρα απόρριψης αποβλήτων δέχονται χρησιμοποιημένα λιπαντικά από τους καταναλωτές, ενώ άλλα όχι και μερικές φορές είναι ίσως να βρείτε κάποιο. Παρόλα αυτά, μην απορρίπτετε τα χρησιμοποιημένα λιπαντικά σας οπουδήποτε. Είναι πραγματικά επικίνδυνο!
πηγή :http://www.castrol.com
Έχει επεξεργασθεί από τον/την REM στις Τετ Απρ 09, 2014 2:51 pm, 1 φορά |
|
gatoulis Moderator
Φύλλο : Όνομα : gatoulis Μοντέλο : joc r Αριθμός δημοσιεύσεων : 1808 Ημερομηνία εγγραφής : 19/01/2010 | Θέμα: Απ: Λιπαντικά κινητήρα Τετ Ιουλ 14, 2010 7:43 am | |
| |
|
GIORGOSFZ1 new member
Φύλλο : Όνομα : GIORGOS Μοντέλο : YAMAHA FZ1 NAKED Αριθμός δημοσιεύσεων : 4 Ημερομηνία εγγραφής : 20/07/2015 | Θέμα: Απ: Λιπαντικά κινητήρα Κυρ Ιαν 10, 2016 10:18 am | |
| ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ..ΘΕΛΩ ΝΑ ΡΩΤΗΣΟ ΠΙΟ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ FZ1.. |
|