Το Super Tenere ως όνομα είναι άμεσα αναγνωρίσιμο στον κύκλο των ανθρώπων που ασχολούνται με τις μοτοσικλέτες και όχι μόνο. Ωστόσο, το μοντέλο που αναβίωσε αυτόν τον ιστορικό τίτλο της εταιρείας των τριών διαπασών, παρέμεινε και για τους περισσότερους παραμένει ακόμα ένα μυστήριο.
Ο φάκελος του νέου Super Tenere στο ράφι της Yamaha πρέπει να κατέχει ένα σεβαστό όγκο δεδομένων. Σχεδιαστικές προτάσεις που απορρίφθηκαν και άλλες που υιοθετήθηκαν. Αμέτρητα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να εφαρμοστούν ώστε η μοτοσικλέτα να μπορεί να ανταποκρίνεται σε όλα τα γούστα και σε κάθε συνθήκη χρήσης, με στόχο να αποτελέσει το καλύτερο on-off της κατηγορίας του. Σε αυτόν το φάκελο προστέθηκαν και έγραφα του τμήματος έρευνας πωλήσεων της Yamaha. H στρατηγική marketing του νέου Super Tenere, οι τάσεις της μόδας στην κατηγορία των mega on-off και ο άμεσος ανταγωνισμός… εξετάζοντας επιδερμικά τις παραμέτρους που «έπεσαν στο τραπέζι» για τη δημιουργία του νέου ΧΤ1200Ζ Super Tenere, είναι αφορμή για πονοκέφαλο. Σκεφτείτε, λοιπόν, τι ήταν για τους υπεύθυνους της Yamaha το project του mega on-off της. Πάντως, αυτά ανήκουν στο παρελθόν και οι παραπάνω συνειρμικές σκέψεις θα διακοπούν απότομα με το που βρεθείς στη σέλα της θηριώδους μοτοσικλέτας της Yamaha. Οι τάσεις φυγής που σου γεννά, δεν αφήνουν περιθώριο για άλλη σκέψη, παρά για το προς τα πού θα είναι ο επόμενος προορισμός και το πόσο μακριά μπορεί να είναι αυτή τη φορά ο επόμενος σταθμός…
Σχεδίαση: Στις τάσεις της εποχής
Οι μοντέρνες, σχεδιαστικές τάσεις της κατηγορίας των mega on-off φαίνεται ότι απασχόλησαν αρκετά τους σχεδιαστές του νέου Super Tenere. Η πληθωρικότητα περισσεύει, η εκκεντρικότητα κάνει έντονη την παρουσία της, ενώ το σκληροτράχηλο προφίλ τονίζεται από τα επιμελώς λιτά τμήματα της μοτοσικλέτας. Αν χαθεί το βλέμμα σου, κοιτώντας βαθιά μέσα στη μάσκα της, θα σου αποκαλυφθούν δύο προβολείς σε ρόλο φωτιστικού σώματος, που είναι όμοιοι με του νέου R1, ενώ και το πίσω φωτιστικό σώμα δεν μπορεί από το να σου φέρει στο μυαλό το δημοφιλές λεπτεπίλεπτο πίσω μέρος του R6 του 2003. Οι ομοιότητες όμως με τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας σταματούν εδώ, ενώ οι δεσμοί με το παρελθόν του θα λέγαμε ότι περιορίζονται -και αυτό «αφαιρετικά»- στην ύπαρξη του ογκώδους ρεζερβουάρ (22 λίτρα). Η εκκεντρική διάθεση του ΧΤ1200Ζ γίνεται άμεσα φανερή, αν εξετάσεις προσεκτικά τη μοτοσικλέτα από το ένα πλαϊνό τμήμα της στο άλλο. Οι μεγάλες καλοσμιλεμένες επιφάνειες πλαστικών που καλύπτουν τη μάσκα της μοτοσικλέτας διαθέτουν διαφορετική αρχιτεκτονική, δημιουργώντας διαφορετική εικόνα, ανάλογα από ποια γωνία παρατηρείς το Super Tenere. Περισσότερο επιθετική είναι η δεξιά πλευρά, η οποία διαθέτει μια ευτραφή εισαγωγή αέρα και μια μεγαλύτερων διαστάσεων εξαγωγή, «ντυμένη με σήτα». Αυτή η αρχιτεκτονική της μοτοσικλέτας έχει και ουσιαστικό λόγο, μιας και πίσω από τα πλαστικά της αριστερής πλευράς βρίσκεται το ψυγείο, τοποθετημένο παράλληλα με τον κινητήρα, θυμίζοντας VTR Firestorm. Στη δεξιά πλευρά εδρεύουν τα περισσότερα από τα ηλεκτρικά συστήματα του Super Tenere, συνεπώς οι πλαστικές επιφάνειες είναι πιο ατόφιες και δεν διαθέτουν «σχισίματα». Το πίσω μέρος είναι λιτό, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που οι σωληνώσεις του υποπλαισίου να γίνονται ορατές, κάτι φυσικά που επίτηδες επέτρεψε η Yamaha, ώστε να τονίζεται η σκληροπυρηνική φύση της μοτοσικλέτας της. Η ποιότητα κατασκευής κυμαίνεται σε υψηλό επίπεδο και οι μοναδικές ίσως ατέλειες που θα εντοπίσει το έμπειρο μάτι είναι κάποιες καλωδιώσεις που δεν καμουφλάρονται ολοκληρωτικά.
Εργονομία/άνεση: Η αρχή των πάντων
Η θέση οδήγησης του Super Tenere είναι η πρώτη κινητήριος δύναμη που ξυπνά στον αναβάτη το αίσθημα της μεγάλης φυγής. Φαρδιά και μάλιστα ρυθμιζόμενη καθʼ ύψος (845-870 χιλ.) προσφέρει αρχοντική φιλοξενία στον αναβάτη. Τα μαρσπιέ «πέφτουν» στη σωστή θέση, με την ελαστική επένδυσή τους να υποχωρεί κάτω από το βάρος του αναβάτη όταν είναι όρθιος, με αποτέλεσμα να αποκαλύπτονται οι μεταλλικές επιφάνειές τους, που παρέχουν καλύτερη στήριξη στα πόδια του. Η θετική εικόνα της θέσης οδήγησης συμπληρώνεται με το πλατύ τιμόνι που καθιστά τον έλεγχο του ογκώδους Tenere παιχνίδι, ενώ είναι τοποθετημένο και στο ιδανικό ύψος, επιτρέποντας ανατομική στάση στα άνω άκρα, είτε το σώμα του αναβάτη είναι καθιστό στη σέλα είτε όρθιο στις εκτός δρόμου εξορμήσεις.
Κινητήρας: Διαμάντι
Η απόδοση και η λειτουργία του κινητήρα του Tenere είναι ικανά να σε κάνουν να τον ερωτευτείς. Το Super Tenere αποτελεί τον πιο πρόσφατο εκπρόσωπο στον εγχώριο ληθαργικό ομολογουμένως ανταγωνισμό του, σε σχέση με τον οποίον σαφώς και υπερτερεί. «Φορτωμένο» με όλα τα επιτυχημένα ηλεκτρονικά καλούδια της Yamaha (YCC-T και D-Mode), αλλά και έχοντας τα πρωτεία να αποτελεί τη μοτοσικλέτα της εταιρείας των τριών διαπασών που εφοδιάζεται με σύστημα Traction Control, εξελιγμένο στα MotoGP παρακαλώ, το Super Tenere κάνει φανερές από νωρίς τις προθέσεις του. Ο δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας έχει χωρητικότητα 1.199 κ.εκ. και διαθέτει 4 βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο. Τα νούμερα επιδόσεών του είναι ικανοποιητικά για την κατηγορία, με τη μέγιστη ισχύ να αγγίζει τους 110 ίππους στις 7.250 σ.α.λ. και το μέγιστο νούμερο της ροπής να φτάνει τα 11,6 kgm στις 6.000 σ.α.λ. Η λειτουργία του είναι ιδιαίτερα πολιτισμένη, μιας και τα επίπεδα θορύβου έχουν διατηρηθεί χαμηλά, ενώ οι δύο αντικραδασμοικοί άξονες που διαθέτει, καταφέρνουν να μηδενίζουν τους κραδασμούς.
Αναρτήσεις: Δίχως ηλεκτρονικές ρυθμίσεις
Από το σύστημα απόσβεσης του Super Tenere μπορεί να λείπουν οι ηλεκτρονικές ρυθμίσεις που διαθέτει ο άμεσος Βαυαρός αντίπαλός του και η φρέσκια Ιταλίδα συνάδελφός του, ωστόσο, καταφέρνει να λειτουργεί εξαιρετικά. Το εμπρός πιρούνι είναι ανεστραμμένο με διάμετρο 43 χιλ. που παρέχει στον εμπρός τροχό διαδρομή 190 χιλ. Το αμορτισέρ του μεγάλου Tenere εδράζεται πάνω σε μοχλικό και παρέχει την ίδια μεγάλη διαδρομή όπως και στον εμπρός τροχό. Στα θετικά του συστήματος ανάρτησης είναι η δυνατότητα πλήρους επέμβασης στα χαρακτηριστικά λειτουργίας του. Η συμπεριφορά του συστήματος απόσβεσης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολυμορφική, μιας και καταφέρνει να αντεπεξέλθει κάτω από όλες τις συνθήκες. Δίχως να διαθέτει σφιχτές ρυθμίσεις και γρήγορες αποσβέσεις, γεγονός που λειτουργεί ως μαγικό χαλί πατώντας οι τροχοί του ΧΤ1200Ζ πάνω από ανωμαλίες, όταν η μοτοσικλέτα πιεστεί, καταφέρνει να τιθασεύσει τα 261 κιλά της, με αποτέλεσμα να μην δείχνουν αδυναμίες και κοσκινίσματα.
Φρένα: Συνεργαζόμενα και με ευφυές ABS
Αυτό το κάτι παραπάνω (τεχνολογικά προηγμένο) που λείπει από τις αναρτήσεις της Yamaha σε σχέση με τον ανταγωνισμό, έρχεται να ισορροπήσει το σύστημα πέδησης του Super Tenere, διαθέτοντας ένα «έξυπνο» σύστημα αντιμπλοκαρίσματος. Οι εμπρός διπλοί δίσκοι έχουν διάμετρο 310 χιλ. με δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων, ενώ ο πίσω δίσκος είναι διαμέτρου 282 χιλ. και συνεργάζεται με δαγκάνα μονού εμβόλου. Το έξυπνα συνεργαζόμενο σύστημα πέδησης και το προηγμένο ABS που διαθέτει το Super Tenere έχουν σκοπό να θωρακίσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ενεργητική ασφάλεια της μοτοσικλέτας κάτω από όλες τις συνθήκες και το καταφέρνουν χαρακτηριστικά. Λέγοντας συνεργαζόμενο, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει με τα περισσότερα συστήματα πέδησης του είδους, το σύστημα της Yamaha επεμβαίνει μονόδρομα όταν ο αναβάτης πατήσει το εμπρός φρένο και στον πίσω δίσκο. Φυσικά, αυτό δεν γίνεται τόσο απλά, μιας και η ηλεκτρονική μονάδα των φρένων, αφού υπολογίσει την ταχύτητα της μοτοσικλέτας, την πίεση στο κύκλωμα των φρένων του εμπρός τροχού, αλλά και το βάρος της μοτοσικλέτας(!), στέλνει τα ιδανικά ποσοστά δύναμης στον πίσω τροχό, ώστε να την ακινητοποιήσει ισορροπημένα. Ωστόσο, αν ο αναβάτης ενεργοποιήσει αρχικά το πίσω φρένο, το σύστημα παύει τη συνεργασία του, «αφήνοντας» στο πόδι του να ελέγχει τα ποσοστά δύναμης που θα απαιτήσει από το πίσω φρένο. Το σύστημα πέδησης είναι εξοπλισμένο με ABS που επεμβαίνει με ακρίβεια και λειτουργεί γρήγορα. Ίσως το μοναδικό παράπονο που μπορεί να εκφραστεί για το σύστημα πέδησης του XT1200Z, είναι ότι στις μεγάλες ταχύτητες, με γεμάτο ρεζερβουάρ και με τη μοτοσικλέτα φορτωμένη, η έλλειψη αρχικού δαγκώματος θα «κόψει» τη φόρα της με λιγότερο «τσαμπουκά» από τον αναμενόμενο. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το Super Tenere είναι σχεδιασμένο για να πατήσει τους τροχούς του και στο χώμα και για αυτή τη χρήση και τη συνολική λειτουργία του συστήματος πέδησης σε χαλαρούς ρυθμούς ή ταξιδιού, χαλάλι αυτή η μικρή αδυναμία του.
Οδηγώντας: Έξυπνες λύσεις
Οι πρώτες σπαζοκεφαλιές, προσπαθώντας να καταλάβεις το χαρακτήρα του Super Tenere, ξεκινούν κοιτώντας τους τροχούς του. Οι τελευταίοι είναι ακτινωτοί, αλλά ιδιαίτερα σύγχρονοι, μιας και είναι Tubeles. Φυσικά, το γεγονός ότι δεν είναι χυτοί, προϊδεάζει για την εκτός δρόμου φύση του XT1200Z. Ωστόσο, οι 19 ίντσες του εμπρός τροχού φανερώνουν περισσότερο ασφάλτινα χαρακτηριστικά, κάτι που αναιρεί το στενό (150/70-17) πίσω ελαστικό, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μια μοτοσικλέτα 1.200 κ.εκ., 110 ίππων και 261 κιλών. Έχοντας καταλήξει ότι το Super Tenere διαθέτει περισσότερα χωμάτινα χαρακτηριστικά, η ύπαρξη του άξονα στην τελική μετάδοση έρχεται να ανατρέψει για άλλη μια φορά το σκηνικό και η ανάγκη για βόλτα πάνω στη φαρδιά και άνετη σέλα του γίνεται ακόμα πιο έντονη. «Αρχοντιά» είναι αυτό που νιώθεις οδηγώντας το νέο mega on-off της Yamaha. Η ρυθμιζόμενη σε ύψος (με εργαλεία) ζελατίνα του Super Tenere κάνει θαύματα και ακόμα και ψηλού αναστήματος αναβάτες θα μείνουν ατάραχοι από τις ριπές του αέρα. Οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων θα κάνουν εξαιρετικά τη δουλειά τους, καταφέρνοντας να παρέχουν μεγάλη άνεση, αλλά και ποιότητα κύλισης. Δοκιμάζοντας να πάρεις κλίση με τη θηριώδη μοτοσικλέτα της Yamaha θα διαπιστώσεις ότι αυτό δεν θα απαιτήσει και ιδιαίτερη προσπάθεια από μέρους σου. Το στενό πίσω ελαστικό του Tenere φέρει μεγάλα ποσοστά ευθύνης για αυτή την ελαφριά αίσθηση της μοτοσικλέτας. Το δεύτερο στοιχείο που συνηγορεί σε αυτή τη θεμιτή συμπεριφορά είναι η εμφανώς πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει στο να κατανεμηθούν τα βαριά κινούμενα μέρη (στρόφαλος, άξονες κιβωτίου) της μοτοσικλέτας σε σωστό σημείο, ώστε να απαλλάξουν τον οδηγό από την αίσθηση λειτουργίας τους. Η εντύπωση που σου δίνει η μοτοσικλέτα είναι μιας στιβαρής κατασκευής, όπου το ένα χαρακτηριστικό της συμπληρώνει το άλλο. Το στενό πίσω ελαστικό, με όλα τα θετικά χαρακτηριστικά που προαναφέραμε, καταφέρνει να κρύψει τις αδυναμίες του μικρού πλάτους του, μιας και ο κινητήρας διαθέτει Traction Control. Στη θέση TCS1, όπου είναι πιο ευαίσθητο, όσο και να το προσπαθήσεις, η μοτοσικλέτα με ένα μοναδικά γλυκό τρόπο δεν θα επιτρέψει στο πίσω ελαστικό να χάσει την πρόσφυσή του. Στη θέση TCS2, όπου είναι λιγότερο ευαίσθητο, το ογκώδες Super Tenere θα ντριφτάρει γλυκά και διασκεδαστικά δίχως να τρομάξει, ενώ το σύστημα έχει και την επιλογή οff, όπου η κτηνώδης ροπή του κινητήρα θα κατατροπώσει σε κάθε ευκαιρία τις ικανότητες του πίσω ελαστικού να βρει πρόσφυση. Άλλο ένα χαρακτηριστικό σοφίας πάνω στο Super Tenere είναι και το κιβώτιο ταχυτήτων του. Η μακριά κλιμάκωσή του έρχεται να συμπληρώσει ιδανικά την ελαστικότητα του κινητήρα, επιτρέποντάς σου να μην ανατρέχεις συνεχώς στο λεβιέ του σασμάν. Στην εκτός δρόμου οδήγηση, αν έχεις μια σχετική εμπειρία σε αυτού του είδους τα τερέν, το Super Tenere δεν θα σου δημιουργήσει πρόβλημα, αρκεί να μην ξεχνάς τα καμουφλαρισμένα κιλά της μοτοσικλέτας, του άξονα και του όγκου της.
Συμπέρασμα: Super ταξιδιώτης
Το πολυαναμενόμενο mega on-off της Yamaha κάνει το ντεμπούτο του φέτος, εκπροσωπώντας επάξια την εταιρεία των τριών διαπασών στην κατηγορία των μεγάλων on-off. Το Super Tenere, κρατώντας από το παρελθόν το όνομα και έχοντας τη χάρη των τελευταίας γενιάς μοτοσικλετών του είδους, αποτελεί μια άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση. Σε σχέση με τον άμεσο ανταγωνισμό του, διαθέτει πιο έντονα σπορτίφ χαρακτηριστικά και τον αέρα του φρέσκου και νέου. Επίσης, η τιμή του, στα 16.390 ευρώ, μπορεί να είναι «τσουχτερή», αλλά στα πλαίσια του εξίσου ακριβού ανταγωνισμού του. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η First Edition έκδοση του Super Tenere φέρει στο στάνταρ εξοπλισμό της πλαϊνές μεταλλικές βαλίτσες, ποδιά κινητήρα και προστατευτικό προβολέα, ενώ από το 2011 η Yamaha θα παράγει το μοντέλο και σε απλή έκδοση, με τα παραπάνω αξεσουάρ να προσφέρονται στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 4T, 2Κ, Υ/Ψ,4Β
Κυβισμός (κ.εκ.): 1.199
Διάμετρος x Διαδρομή (χλστ).: 98x79,5
Συμπίεση (:1): 11
Ισχύς (ίπποι/σ.αλ.): 110/7.250
Ροπή (kgm/σ.α.λ.): 11,6/6.000
Τροφοδοσία: Ηλ. Ψεκασμός
Χωρητ. Ρεζερβουάρ / ρεζέρβας (λίτρα): 23
Βάρος (kg, κενό): 218 / 221 ABS
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα
Τύπος: Ατσάλινο σωληνωτό
Αναρτήσεις Ε:Ανάποδο τηλεσκοπικό πιρούνι 43mm, πλήρεις ρυθμίσεις
Διαδρομή (χιλ.): 190
Αναρτήσεις Π: Μονό Αμορτισέρ με μοχλικό, πλήρεις ρυθμίσεις
Διαδρομή: 190
Φρένα Ε (χιλ.): 2Δ, δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων
Φρένα Π (χιλ.): Δ /282 / ABS
Τροχοί-Ελαστικά
Ελαστικό Ε: 110/80-19
Ελαστικό Π: 150/70-17
Διαστάσεις
Μήκος (χιλ.): 2.255
Πλάτος (χιλ.): 980
Μεταξόνιο (χιλ.): 1.410
Ύψος σέλας (χιλ.): 845-870
πηγή : http://www.mototriti.gr