Τα ενδέκατα γενέθλια της, γιορτάζει σήμερα, 11 Φεβρουαρίου, η γραμμή 112, ο αριθμός έκτακτης ανάγκης για όλη την Ευρώπη. Ο τριψήφιος «σωτήριος» αριθμός όμως δεν μοιάζει να χαίρει και ιδιαίτερης εκτίμησης από τους Ευρωπαίους καθώς σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ευρωβαρομέτρου μόλις το 24% των Ευρωπαίων κατοίκων θα σκεφτόταν να καλέσει πρώτα τον αριθμό 112 αν τύχαινε να βρεθεί σε έκτακτη ανάγκη, ενώ η πλειοψηφία δεν γνωρίζει καν την ύπαρξη του.
Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Αριθμού Εκτάκτου Ανάγκης (ΕΕΝΑ) είναι ένας μη κερδοσκοπικός σύνδεσμος που ιδρύθηκε το 1999 με έδρα το Βέλγιο και με σκοπό να λειτουργήσει ως πλατφόρμα επικοινωνίας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για τους Ευρωπαίους κατοίκους που ολοένα και περισσότερο ταξιδεύουν είτε για επαγγελματικούς λόγους είτε για αναψυχή εντός των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επίσης, η ΕΕΝΑ προωθεί την εγκατάσταση ενός πανευρωπαϊκού, πολύγλωσσου, απλοποιημένου και αξιόπιστου συστήματος ειδοποίησης των κατοίκων για περιπτώσεις επικείμενης έκτακτης ανάγκης ή ακόμα και καταστροφής.
Τον Φεβρουάριο του 2009, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο καθιέρωσαν την 11η Φεβρουαρίου ως την ευρωπαϊκή ημέρα του 112 προκειμένου να καταστήσουν περισσότερο γνωστή την υπηρεσία.
Ιδιαίτερα σημαντική για τη στήριξη της υπηρεσίας ήταν η θεσμοθέτηση νέων κανόνων περιαγωγής στις κλήσεις, που επιτρέπει στους Ευρωπαίους να καλούν από το κινητό τους τηλέφωνο το 112, σε οποιαδήποτε χώρα και αν βρίσκονται και να λαμβάνουν ένα μήνυμα με ενημέρωση.
Η υπηρεσία
Το 112 μπορεί να το καλέσει- εντελώς δωρεάν- κάποιος αν χρειάζεται ένα ασθενοφόρο, ένα όχημα πυροσβεστικής ή την αστυνομία, όχι όμως για γενικές πληροφορίες ή ενημέρωση καιρού. Στη γραμμή απαντούν, μέσα σε χρονικό διάστημα δευτερολέπτων, ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές, σε τουλάχιστον δύο γλώσσες, και ανάλογα με τον εθνικό οργανισμό υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης είτε θα ικανοποιήσουν απευθείας το αίτημα αυτού που ζητάει βοήθεια είτε θα τον συνδέσουν με την αρμόδια εθνική υπηρεσία.
Τόσο από σταθερά όσο και από κινητά τηλέφωνα μπορεί κάποιος να καλέσει το 112, ακόμα και όταν δεν έχει κάλυψη σήματος στο κινητό του ή για κάποιο λόγο δεν έχει κάρτα sim στο κινητό (σ.σ αυτό ισχύει στην Ελλάδα, όχι όμως σε όλες τις χώρες). Η υπηρεσία δύναται να εντοπίσει αυτόν που τηλεφωνεί ακόμα και όταν δεν μπορεί να δώσει συντεταγμένες για το που βρίσκεται.
Συγκριτικά στην Ευρώπη…
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν κάποιες διαφορές στα αντανακλαστικά των μηχανισμών ανά χώρα αλλά και στην ενημέρωση του κόσμου για το 112. Στο Βέλγιο για παράδειγμα απαντά κατευθείαν κάποιος χειριστής και επίσης άμεσα εντοπίζονται οι κλήσεις. Στην Κύπρο απαντούν μέσα σε 20 δευτερόλεπτα και το πολύ μέσα σε 1 λεπτό για κλήση από σταθερό και αυτόματα από κινητό μπορούν να εντοπίσουν το άτομο που έχει ανάγκη βοήθεια. Αντίστοιχα στη Σουηδία σε 10 δευτερόλεπτα απαντά κάποιος και αμέσως εντοπίζεται το σημείο κλήσης και στη Γερμανία οι αντίστοιχοι χρόνοι είναι 20 και 70 δευτερόλεπτα. Στην Ιταλία ο εντοπισμός του σημείου γίνεται απευθείας όπως και στην Αγγλία, όπου επιπλέον κάποιος μπορεί να συνεννοηθεί μέχρι και σε 170 διαφορετικές γλώσσες. Στην Ελλάδα, αν και απαντούν εντός 9 δευτερολέπτων οι χειριστές ο εντοπισμός μπορεί να διαρκέσει από 3 λεπτά μέχρι και 2,5 ώρες.
Από τους πιο ενημερωμένους, πάντως, Ευρωπαίους, για την υπηρεσία είναι: οι Τσέχοι με ποσοστό 61%, οι Βέλγοι με ποσοστό 47%, οι Βούλγαροι με 46%, οι Φινλανδοί με 50%, οι Σουηδοί με 40% ενώ στις τελευταίες θέσεις φιγουράρουν οι Ιταλοί με μόλις 4%, οι Άγγλοι με ποσοστό 8% και οι Έλληνες με ποσοστό μόλις 7%.
Θυμηθείτε, πάντα, ότι σε περίπτωση που καλέσετε το 112 κατά λάθος, μην κλείσετε το τηλέφωνό σας αλλά περιμένετε να πείτε στον χειριστή ότι «όλα είναι καλά» γιατί κάποιος μπορεί να ενεργοποιηθεί άδικα και να φτάσει στο σημείο που βρίσκεστε!