REM Global Moderator
Φύλλο : Όνομα : Barovios Ηλικία : 51 Μοντέλο : KTM 1290 GT, Χmax300 Αριθμός δημοσιεύσεων : 2937 Ημερομηνία εγγραφής : 19/01/2010 | Θέμα: Θεσσαλονίκη: Μοτοσικλετιστές οι πιο εκτεθειμένοι στη ρύπανση Παρ Ιουν 15, 2012 2:07 pm | |
| Σε κλοιό μεγάλων συγκεντρώσεων ατμοσφαιρικών ρύπων και υψηλού επιπέδου θορύβου βρίσκονται όσοι κυκλοφορούν με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης αλλά τις μεγαλύτερες επιβαρύνσεις δέχονται οι μοτοσικλετιστές.Αυτά προκύπτουν από τη βραβευμένη μελέτη «Εκτίμηση Συνδυασμένης Εκθεσης Αέριας Ρύπανσης και Ηχορύπανσης στη Θεσσαλονίκη», που διεξήχθη για το ιστορικό κέντρο της πόλης από το Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ. Η καινοτόμος μελέτη εξετάζει στους κύριους δρόμους του κέντρου της πόλης, όπου κινούνται οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς, τα επίπεδα έκθεσής τους τόσο σε αέριους ρύπους, όσο και σε ηχορύπανση. Στις κεντρικές οδικές αρτηρίες η έκθεση είναι πάνω από τα θεσμοθετημένα όρια της ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, οι περισσότερο εκτεθειμένοι είναι οι μοτοσικλετιστές, ακολουθούν οι επιβαίνοντες σε αυτοκίνητα, ενώ σταθερά τη χαμηλότερη έκθεση έχουν οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Τριπλάσια ρύπανση! «Ο μέσος όρος των επιπέδων έκθεσης στους μοτοσικλετιστές είναι δυο έως τρεις φορές μεγαλύτερη από τους επιβάτες των οχημάτων. Οι μοτοσικλετιστές υφίστανται τόσο τα καυσαέρια των υπολοίπων οχημάτων, όσο και τις αναθυμιάσεις της μοτοσικλέτας τους, ακριβώς στη ''ζώνη αναπνοής τους''. Είναι εκτεθειμένοι σε πτητικούς υδρογονάνθρακες σε επίπεδο περίπου 300 ppb, όταν οι επιβαίνοντες σε ένα όχημα εκτίθενται σε επίπεδο περίπου 100 ppb», επισημαίνεται στη μελέτη. Επίσης, η σχέση της έκθεσης των επιβατών στη μοτοσικλέτα σε σχέση με το αυτοκίνητο σε ό,τι αφορά το μονοξείδιο του άνθρακα και το βενζόλιο είναι 3:2. Η υψηλή μέση έκθεση σε πτητικούς υδρογονάνθρακες και μονοξείδιο του άνθρακα για τους επιβάτες των αυτοκινήτων συγκριτικά με πεζούς και ποδηλάτες οφείλεται στη θέση τους εντός του δρόμου. Βρίσκονται, όπως εξηγούν οι επιστήμονες, πιο κοντά στην πηγή των ρύπων, δηλαδή εντός των λωρίδων κυκλοφορίας και κοντά στα καυσαέρια. Πεζοί και ποδηλάτες φαίνεται να είναι το ίδιο εκτεθειμένοι στους αέριους ρύπους.
Σε ό,τι αφορά το θόρυβο, στη μελέτη τονίζεται ότι, σε ένα όχημα με ανοιχτά τα δυο μπροστινά παράθυρα ο θόρυβος είναι υψηλός, αλλά χαμηλότερος από τα επίπεδα θορύβου στα οποία είναι εκτεθειμένος ένας πεζός. Οι μοτοσικλετιστές επίσης υφίστανται υψηλά επίπεδα ηχορύπανσης (άνω των 80 ντεσιμπέλ), στα οποία μάλιστα προστίθεται και ο θόρυβος του κινητήρα της μοτοσικλέτας τους (66 dB για τις χαμηλές ταχύτητες του κέντρου) και ο περιβαλλοντικός θόρυβος, ανάλογα με το δρόμο και τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν. Και στους πεζούς και στους ποδηλάτες, όμως, τα επίπεδα θορύβου είναι πάνω από τα προβλεπόμενα όρια (67 dB). Οι επιβάτες των οχημάτων, από την άλλη, παρότι πιο προστατευμένοι στην καμπίνα του οχήματός τους, πλησιάζουν στο όριο επιτρεπόμενων ντεσιμπέλ...
Η αυξημένη έκθεση των επιβατών των οχημάτων σε αέριους ρύπους αποδίδεται σε παράγοντες όπως ο εξαερισμός και η χαμηλή θέση του οχήματος, που είναι «ευαίσθητο» στην πρόσληψη εκπομπών του προπορευόμενου οχήματος.
Εποχικές διακυμάνσεις Οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει, όμως, και εποχικές διακυμάνσεις της επιβάρυνσης στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, στα επίπεδα έκθεσης των πεζών. «Τα επίπεδα έκθεσης σε όλους τους περιβαλλοντικούς ρύπους το φθινόπωρο είναι αυξημένα το πρωί και μειωμένα (αλλά επίσης σημαντικά) το βράδυ. Αυτό το μοτίβο αναστρέφεται το χειμώνα. Τα επίπεδα ρύπανσης το καλοκαίρι είναι χαμηλότερα», αναφέρεται στη μελέτη.
Χαρακτηριστική είναι και η παρατήρηση ότι το γρηγορότερο περπάτημα ή η γρήγορη ποδηλασία δημιουργούν μεγαλύτερη έκθεση για πεζούς και ποδηλάτες αντίστοιχα. Στις οδικές χαράδρες, όπως η Παύλου Μελά, η γρήγορη ποδηλασία μπορεί να χαρακτηριστεί πολύ ανθυγιεινή δραστηριότητα. Αντιστοίχως, το γρήγορο βάδισμα ή το τρέξιμο σε δρόμους όπως η Τσιμισκή και η Εγνατία χαρακτηρίζονται ανθυγιεινές δραστηριότητες.
πηγή : http://www.agelioforos.gr
REM : Να σχολιάσω.... να μη σχολιάσω.... |
|