έτσι για να μαθαίνουμε και κάτι:
«Yamaha» είναι η εμπορική επωνυμία δύο ανεξάρτητων ιαπωνικών εταιρειών, που συνυπήρξαν για πολλά χρόνια κάτω από την ίδια στέγη. Πρόκειται για τη Yamaha Corporation, που παράγει μουσικά όργανα και ηλεκτρονικά, και τη Yamaha Motor Company, που κατασκευάζει μοτοσυκλέτες, θαλάσσια σκάφη και παντός είδους μηχανές. Και οι δύο εταιρείες έχουν το ίδιο λογότυπο, με τα τρία συμπλεκόμενα διαπασών.
Η διαδρομή της εταιρείας ξεκίνησε τυχαία το 1887 στην πόλη Χαμαμάτσου, όπου και σήμερα βρίσκεται η έδρα της Γιαμάχα. Ένας δάσκαλος έδωσε για επισκευή στον ωρολογοποιό Τορακούσου Γιαμάχα ένα πνευστό όργανο. Ο 36χρονος Γιαμάχα τα κατάφερε και γοητευμένος από το αποτέλεσμα της διαδικασίας αποφάσισε να αλλάξει αντικείμενο εργασίας και να ασχοληθεί με την επισκευή και την κατασκευή μουσικών οργάνων. Στρώθηκε στη δουλειά, μαθήτευσε σε ειδικούς και στις 12 Οκτωβρίου 1897 ίδρυσε την εταιρεία Nipon Gaki («Μουσικά Όργανα Ιαπωνίας»).
Πολύ γρήγορα, η εταιρεία έγινε γνωστή και εκτός των συνόρων της Ιαπωνίας. Με τη συμπλήρωση ενός χρόνου δραστηριότητας είχε και την πρώτη της παραγγελία από το εξωτερικό: 78 πνευστά όργανα στη Νοτιοανατολική Ασία. Η φήμη και ο τζίρος της αυξήθηκαν ραγδαία, όταν άρχισε να κατασκευάζει όρθια πιάνα από το 1900 και στη συνέχεια πιάνα με ουρά.
Το 1917 ο Γιάμαχα πέθανε και τον διαδέχθηκε στη διοίκηση της εταιρείας ο Τσιγιομάρου Αμάνο και ακολούθως ο Καίτσι Καβακάμι. Και οι δυο τους επεξέτειναν τις δραστηριότητες της εταιρείες στην κατασκευή μηχανημάτων αναπαραγωγής ήχου, όπως φωνογράφων. Στα τέλη της δεκαετίας του '30 η Γιαμάχα ήταν μια μεγάλη επιχείρηση για τα μέτρα της εποχής, που απασχολούσε 2.500 εργαζόμενους.
Η ήττα της Ιαπωνίας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και η καταστροφή του παραγωγικού ιστού της φρέναρε και την πορεία της Γιαμάχα. Από το αδιέξοδο την έβγαλε ο νεαρός οικονομολόγος Γκενίτσι Καβακάμι (30/1/1912 - 26/5/2002), που διαδέχθηκε τον πατέρα του στο τιμόνι της εταιρείας. Εκμεταλλευόμενος την εμπειρία της Γιαμάχα στις ελαφρές μεταλλικές κατασκευές για την παραγωγή πιάνων, αποφάσισε να κατασκευάσει μια δίχρονη μοτοσυκλέτα 125cc, την YA-1, που σύντομα έγινε μπεστ σέλερ.
Η «Ακατόμπο» («Κόκκινη Λιβελλούλη»), όπως ήταν γνωστή, ήταν μία ακόμη αντιγραφή της πολυκοπιαρισμένης γερμανικής DKW RT125, όπως και τόσα άλλα προϊόντα της ιαπωνικής βιομηχανίας. Κέρδισε, όμως, την προτίμηση του κοινού με την αντοχή και τη φτηνή τιμή της. Η επιτυχία της πρώτης μοτοσυκλέτας ώθησε τον Καβακάμι να ιδρύσει στη 1 Ιουλίου 1955 μια θυγατρική, τη Yamaha Motor Company, η οποία στην πορεία αυτονομήθηκε πλήρως από τη μητρική εταιρεία.
Σήμερα, η Γιάμαχα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής μοτοσυκλετών. Ο τζίρος της ανέρχεται στα 12 δισεκατομμύρια δολάρια (2005) και απασχολεί 40.000 εργαζομένους. Στις δραστηριότητές της περιλαμβάνονται ακόμη η κατασκευή αμφιβίων οχημάτων, σνόουτζετ, τηλεκατευθυνομένων ελικοπτέρων, ταχύπλοων σκαφών και μηχανών παντός τύπου. Η Γιαμάχα δίνει το αγωνιστικό της παρών στο MotoGP με τον μεγάλο Βαλεντίνο Ρόσι.
Η μητρική Γιαμάχα (Yamaha Corporation), από την πλευρά της, είναι σήμερα ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μουσικών οργάνων και ημιαγωγών στον κόσμο. Ο τζίρος της ανέρχεται σε 4,4 δισεκατομμύρια δολάρια (2003) και απασχολεί 23.500 υπαλλήλους. Κατασκευάζει, ακόμη, μηχανήματα ήχου και εικόνας,
πηγη:yamhamotor ltd