Ακόμη και σήμερα, οι αγωνιστικές μοτοσυκλέτες της Yamaha χρησιμοποιούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα τα ιδιαίτερα μαύρα γραφικά που θυμίζουν φίλμ και την ονομασία “speed block”, σε κίτρινο φόντο. Τα έχουμε δει στην μοτοσυκλέτα του Valentino Rossi, αλλά και σε λευκή εκδοχή με τα γραφικά κόκκινα. Και οι περισσότεροι γνωρίζουμε ότι είναι τα γραφικά με τα οποία συμμετείχε κάποτε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα GP ο θρυλικός Kenny Roberts. Ας δούμε την ιστορία τους.
Ο πρώτος ευρωπαϊκός αγώνας στον οποίο συμμετείχε ο Αμερικανός αναβάτης Kenny Roberts ήταν ο Imola 200 μιλίων, που έγινε στην Ιταλία τον Απρίλιο του 1974. Το 2005, όταν η Yamaha Motor Co. Ltd. γιόρτασε τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της, η εργοστασιακή της ομάδα συμμετείχε στα MotoGP με την YZR M1 σε δύο διαφορετικούς επετειακούς χρωματισμούς. Ο ένας ήταν για το Αμερικανικό GP με τα μαύρα τετράγωνα “speed block” σε κίτρινο φόντο, και ο άλλος για το GP της Βαλένσια, με τα ίδια γραφικά σε κόκκινο χρώμα και λευκό φόντο.
Αντίθετα με τα γνωστά γραφικά “speed block” της τωρινής σειράς ΥΖ των μοντέλων motocross και sport παραγωγής, τα τότε γραφικά που χρησιμοποιήθηκαν είχαν περισσότερα «ρετρό» στοιχεία και κατ’ αυτή την έννοια, έμοιαζαν περισσότερο με το αρχικό σχέδιο, τη γνωστή «αλυσίδα», “chain block”.
Το γραφικό αυτό της αλυσίδας γεννήθηκε στις αρχές του ’70, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Yamaha είχε εδραιωθεί στην αμερικανική αγορά με τις επιτυχίες της στους αγώνες GP στην Catalina το 1958 και Daytona το 1961. Ο συνέταιρος της Yamaha για την αμερικανική αγορά ήταν η διεθνής εταιρία Yamaha (YIC), υποκατάστημα της Nippon Gakki Co., (της τωρινής Yamaha).
Παρ’ όλα αυτά, καθώς η Yamaha ήταν ακόμα νεαρή εταιρεία, δεν εύκολο για εκείνη να ανταγωνιστεί τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές κατασκευάστριες εταιρείες. Έτσι, η YIC ξεκίνησε μια καμπάνια αρκετά επιθετική, που περιλάμβανε αγωνιστική δραστηριότητα, προκειμένου να διαφανεί η υπεροχή των προϊόντων της. Στις μοτοσυκλέτες της, η YIC ξεκίνησε να χρησιμοποιεί τα κιτρινόμαυρα χρώματα, τα οποία ξεχώριζαν λόγω του κοντράστ τους και ένα γραφικό από τετράγωνα σε σειρά, εν είδη αλυσίδας.
Οι επιδόσεις των αναβατών όπως ο Kenny Roberts, νικητής του τίτλου ΑΜΑ Grand National για δύο συνεχόμενες χρονιές, το 1973 και 1974, καθώς και του διαδόχου του Karsmakers, “Hurricane” Bob Hannah, βοήθησαν στο να γίνει το συγκεκριμένο γραφικό ταυτόσημο με τη Yamaha.
Όσο για τις εργοστασιακές ομάδες της κεντρικής Yamaha στην Ιαπωνία, η μοτοσυκλέτα YD συμμετείχε στο Catalina GP και η YDS-1 στον τρίτο αγώνα Asama Highlands το 1950 και οι δύο βαμμένες εξ’ ολοκλήρου κόκκινες, από το ντεπόζιτο μέχρι τη σέλα. Οι μοτοσυκλέτες του παγκόσμιου GP του 1961 - οι RD48 (250cc) και RA41 (125cc) – αυτές είχαν έναν απλό χρωματισμό, με μαύρο ντεπόζιτο και άσπρο περίβλημα. Από το 1964 όμως, η Yamaha υιοθέτησε την κόκκινη γραμμή σε λευκό φόντο.
Με την επιστροφή της Yamaha στους αγώνες GP το 1973 και την πρόκληση των 500cc, ένας νέος χρωματικός συνδυασμός υιοθετήθηκε, με ένα σκούρο (ναυτικό) μπλε περίβλημα στο σήμα κατατεθέν της Yamaha, την κόκκινη γραμμή σε λευκό φόντο. Το 1978, κάθετες σχισμές προστέθηκαν στη γνωστή κόκκινη γραμμή και αυτή συνδυάστηκε με το γραφικό της αλυσίδας, το οποίο συνόδευε τους αμερικανικούς αγώνες. Αυτός ο χρωματισμός αργότερα έγινε γνωστός ως “το σχέδιο με τα τετράγωνα” και χρησιμοποιήθηκε σε όλες τις κατηγορίες μοτοσυκλετών της Yamaha, από τις αγωνιστικές μέχρι τις motocross και trial. Τελικά, χρησιμοποιήθηκε και στα σπορ μοντέλα παραγωγής και έγινε εξαιρετικά δημοφιλής τόσο στα μίντια όσο και στους φαν της εταιρείας, σε τέτοιο βαθμό που στην Ιαπωνία συνηθίζεται να λέγεται “κόκκινα και λευκά τετράγωνα = στροβοσκόπιο, κίτρινα και μαύρα τετράγωνα = διεθνή χρώματα (αναφερόμενοι στα χρώματα και γραφικά των μοτοσυκλετών της Yamaha International).
Τα εργοστασιακά χρώματα της Yamaha και το γραφικό της αλυσίδας από τετράγωνα, συνδυάστηκαν σε ένα νέο ντιζάιν. Αυτό, με την πάροδο του χρόνου έγινε πιο έντονο και διευρύνθηκαν οι συνδυασμοί των τετραγώνων, σε μέγεθος, τοποθέτηση, ακόμα και χρώμα. Εκείνη την εποχή τα παλαιά τετράγωνα είχαν αντικατασταθεί με τα “speed blocks”, δηλαδή μια αλυσίδα από ορθογώνια, ένα σχέδιο που κι εκείνο έγινε αντιπροσωπευτικό της ταυτότητας των αγωνιστικών ομάδων της Yamaha.
Από τη δεκαετία του ’80, οι σπόνσορες είχαν και τα δικά τους χρώματα στις εργοστασιακές μοτοσυκλέτες, με ευφάνταστα σχέδια, όμως το σχέδιο των τετραγώνων “speed blocks” που συμβολίζει τη Yamaha και τα motorsports, θα παραμείνει εμβληματικό της εταιρείας, μαζί με το σήμα της, τα τρία διαπασών.
πηγή : http://www.bikeit.gr